Return to site

Tips untuk Membina Skor Kredit yang Kukuh

· Personal Finance,Cost Saving Tips

Mengapa mempunyai skor dan sejarah kredit yang kukuh adalah penting?

Skor kredit yang baik sangat penting untuk kesejahteraan kewangan anda kerana ia menentukan berapa banyak wang tambahan yang perlu anda bayar jika anda ingin membeli sesuatu secara kredit atau mengambil pinjaman.

broken image

Pemiutang dan agensi pinjaman menggunakan sejarah kewangan anda untuk membuat keputusan sama ada hendak meminjamkan wang kepada anda atau mengeluarkan kad kredit kepada anda. Tidak ada rekod mengenai bagaimana anda dapat menyelesaikan atau membayar hutang anda jika anda tidak mempunyai sejarah kredit. Akibatnya, banyak pemberi pinjaman dan pemiutang tidak mahu mengambil risiko meminjamkan wang atau memberi anda pinjaman kredit. Sekiranya anda ingin membuat rekod yang baik untuk skor kredit anda, ikuti garis panduan ini yang telah kami kumpulkan untuk anda.

1. Memohon had kredit yang terhad.

Lakukan pemohonan kredit yang rendah, sebelum beralih ke jalur kredit yang lebih luas, seperti pinjaman kereta atau gadai janji. Ini akan mengelakkan anda membuang wang faedah dan bayaran kepada bank dan membolehkan anda mempunyai asas yang kukuh. Anda boleh memohon kad kredit yang dijamin, kad kredit stesen minyak, kad kredit subprima atau kad kredit kedai runcit yang menawarkan kredit yang rendah.

2. Memohon kad kredit yang dijamin.

Kad kredit yang dijamin adalah sama dengan kad kredit biasa atau tidak bercagar. Satu-satunya perbezaan ialah anda perlu meletakkan wang anda sendiri sebagai deposit. Ini memberi jaminan kepada pemegang amanah atau pemberi pinjaman bahawa anda dapat membayar balik hutang anda. Had kredit anda biasanya ditetapkan pada tahap yang sama dengan deposit anda.

Kad kredit selamat adalah jenis pemberian kredit. Apabila anda menggunakan kad kredit anda yang selamat untuk membuat pembelian, baki tidak akan ditolak dari deposit keselamatan anda. Bayangkan jika anda meminjam wang dari syarikat, pada bila-bila masa anda menggunakan kad kredit anda, anda perlu membayar hutang. Hasilnya, anda akan mempunyai komitmen dengan kad kredit anda dan ini dapat memberi kesan positif atau negatif pada laporan kredit anda.

3. Jangan memohon beberapa kad kredit pada masa yang sama.

Jangan memohon beberapa kad kredit sekaligus semasa anda mula-mula membina sejarah kredit anda. Skor kredit anda mungkin akan menurun mengikut jumlah anda memohon kad kredit. Mulakan dengan hanya satu kad kredit yang dijamin untuk memastikan bahawa anda dapat membuat pembelian minimum dan membayarnya tepat pada masanya setiap bulan.

4. Lakukan pembayaran bil kad kredit tepat pada masa. 

Ini adalah langkah paling kritikal dalam membangun dan mengekalkan sejarah kredit yang baik, dan ianya juga merupakan perkara paling sukar untuk dilaksanakan. Luangkan masa untuk memeriksa dan membayar bil anda sebaik sahaja anda menerimanya. Perlu diingat bahawa walaupun hanya dengan satu pembayaran lewat, ianya akan mempengaruhi skor kredit anda dengan ketara. Melakukan pembayaran tepat pada masanya adalah faktor penting untuk mendapatkan kawalan ke atas kewangan anda. Ini akhirnya akan membantu dalam meningkatkan skor kredit anda, dan memenuhi syarat untuk mendapatkan kredit dan pinjaman dengan faedah yang rendah pada masa akan datang.

5. Semak skor dan rekod kredit anda.

Masa yang diperlukan untuk maklumat terperinci muncul dalam laporan kredit anda biasanya sekitar 2 bulan. Apabila sesuatu yang baru muncul di laporan kredit anda, seperti kad kredit atau pinjaman, kemungkinan besar skor kredit anda akan menurun sebelum anda menunjukkan kemampuan anda untuk membayar hutang. Setelah sekitar 6 bulan melakukan pembayaran kad kredit tepat pada waktu, anda boleh menyemak laporan kredit anda dan mendapat skor untuk melihat bagaimana prestasi anda. Perhatikan apa yang wujud dalam laporan kredit anda, termasuk maklumat positif atau negatif. Sentiasa semak skor kredit anda; pastikan ia bertambah baik.

broken image

Ini hanya beberapa tips yang kami kongsikan untuk anda. Sekiranya anda masih belum pasti mengenai skor kredit anda, anda boleh hubungi kami hanya dengan klik butang di bawah atau hubungi kami untuk mendapatkan nasihat kewangan!