Return to site

Sewa atau Beli kereta: Mana yang lebih baik?

· Personal Finance

Kenderaan baru atau terpakai adalah salah satu perbelanjaan paling penting yang harus ditanggung oleh individu dan keluarga, selain daripada kos perumahan. Sekiranya anda tidak mahu berurusan dengan pinjaman kenderaan atau anda merasakan sukar bagi menabung dengan harga penuh kereta, anda harus mempertimbangkan untuk menyewa kenderaan. 

Kenderaan, sama ada dipajak atau dibiayai, dianggap sebagai kos biasa kehidupan masyarakat. Sewa selalunya adalah lebih murah bagi jangka pendek, namun untuk jangka masa panjang, membeli kenderaan pada umumnya lebih murah. Melakukan pertimbangan kebaikan dan keburukan dapat membantu anda dalam membuat keputusan yang tepat untuk anda dan keluarga.

Menyewa kereta

Menyewa kereta adalah perjanjian antara satu pihak yang mengizinkan pihak lain menaiki kenderaan untuk jangka waktu tertentu sebagai pertukaran dengan pembayaran berkala,  biasanya ansuran bulanan. Anda mesti menyerahkan kenderaan itu kembali kepada pemberi pajak kecuali jika perjanjian anda mempunyai pilihan untuk membeli kereta pada akhir tempoh perjanjian. Mari kita memahami dengan lebih lanjut tentang kelebihan dan kekurangan semasa menyewa sebuah kereta:

Kelebihan penyewaan kereta

Bayaran sewa kereta kebiasaannya adalah jauh lebih rendah daripada pembayaran bulanan jika anda membeli kenderaan yang sama dan membiayai dengan pinjaman automatik peribadi. Ini kerana pembayaran pajakan berasaskan penyusutan nilai kenderaan sepanjang tempoh pajakan dan bukannya nilai penuh kenderaan.

Kenderaan baru anda kemungkinan akan tetap dalam jaminan sepanjang tempoh pajakan dan, oleh itu, ianya jarang memerlukan apa-apa selain penyelenggaraan rutin. Dengan pajakan, anda tidak perlu risau mengenai kerosakan mekanikal. Anda akan sentiasa dilindungi, tidak kira apa pun.

Pemandu boleh menyewa kenderaan yang lebih baik serta lebih mahal daripada yang mampu mereka beli. Kenderaan pajak biasanya dijalankan selama dua hingga empat tahun, dan apabila tamat, anda layak menandatangani pajakan kereta baru. Apabila kontrak pajakan anda habis, anda tidak perlu melalui proses penjualan semula yang memakan masa. Anda boleh terus menyewa kenderaan baru dan meninggalkan urusan jual beli kepada orang lain.

Kekurangan penyewaan kereta

Melakukan pembayaran bulanan sepanjang hayat pajakan anda memerlukan sumber pendapatan yang stabil dan boleh diramalkan. Apabila anda mempunyai kereta sewa, ianya lebih sukar untuk keluar berbanding dengan kontrak menjual kenderaan terpakai.

Penyewaan kereta biasanya mempunyai bilangan batu yang dinyatakan (tetapi boleh dirunding) maksimum yang boleh disewa oleh pemajak kenderaan setiap tahun, yang dikenali sebagai elaun jarak tempuh. Peruntukan jarak tempuh standard untuk penyewaan pemandu persendirian biasanya antara 10,000 hingga 15,000 batu per tahun. Sekiranya pemandu melebihi elaun perbatuan, mereka akan dikenakan bayaran tambahan per batu. Sekiranya anda memutuskan untuk memilih pajakan kenderaan, pastikan anda membaca kontrak dengan teliti.

Walaupun kereta sewa mempunyai banyak kelebihan, namun untuk jangka masa panjang kos akan menjadi lebih tinggi dan setanding dengan kos membeli kereta. Pajakan mungkin juga mempunyai banyak bayaran dan denda yang dikenakan. Bayaran wang pendahuluan, perlindungan, dan lesen adalah contoh bayaran. Denda bayaran lewat, denda untuk menamatkan pajakan sebelum tarikh akhir yang disepakati, dan caj kehausan adalah antara kemungkinan penalti.

Membeli KeretaPerbezaan utama menyewa kereta dan membiayai kereta adalah jika anda membeli kenderaan, anda memilliki hak milik kekal atas kenderaan tersebut. Anda masih akan membuat pembayaran bulanan, tetapi pada akhir tempoh, anda akan memiliki kereta. Memahami tentang kebaikan dan kekurangan membeli kereta di bawah:

 

Kelebihan pembelian kereta

Setiap pembayaran dilakukan adalah untuk memiliki kereta anda secara kekal. Sebilangan besar syarat pinjaman kereta adalah 4-6 tahun. Setelah melunaskan pinjaman anda, anda boleh memilih antara memandu kereta tanpa pembayaran, memperdagangkannya dengan model baru, atau menjual kenderaan. Sekiranya anda menjaga kenderaan dengan baik, nilai jual semula kenderaan dapat membantu anda mengembalikan sebahagian perbelanjaan.

Lepas anda membeli kereta, anda mempunyai keupayaan untuk melakukan apa sahaja yang anda mahukan pada bila-bila masa dengan kenderaan anda tanpa perlu risau dengan bayaran tambahan adalah sangat memuaskan. Walaupun anda mempunyai pinjaman, kereta adalah milik anda sepenuhnya. Apabila anda memiliki kereta, anda boleh memandu seberapa banyak yang anda mahukan dan mengubah suai mengikut citarasa individu.

Anda juga boleh memandu sejauh mana yang anda mahukan tanpa perlu bimbang tentang penalti. Tidak ada bayaran tambahan semasa pinjaman anda habis, seperti yang sering berlaku dengan pajakan. Selagi anda komited untuk memandu kenderaan anda untuk jangka masa yang panjang dan mempunyai perlindungan insurans kereta yang mencukupi, anda tidak akan mengalami kerugian dari segi kewangan.

Kekurangan pembelian kereta

Dengan pinjaman, anda perlu membayar anggaran kenderaan sepenuhnya selama beberapa tahun, yang menunjukkan bahawa ansuran berjadual anda biasanya lebih tinggi daripada penyewaan kereta.

Apabila kereta anda yang baru dibeli mengalami masalah mekanikal yang besar sejurus selepas jaminan tamat, ianya sangat menekankan sebab anda perlu menampung kos pembaikan sepenuhnya. Perbatuan dan keausan yang berlebihan juga akan menurunkan nilai kereta anda semasa anda menjual semula kereta anda.

broken image

Kesimpulannya, membuat pilihan sama ada untuk membeli atau menyewa kereta adalah keputusan kewangan yang serius. Fahami istilah yang digunakan, membandingkan semua pembayaran, dan menghitung nilai yang akan perlu dibayar dalam setiap situasi bagi jangka masa panjang. Ingat: Rundingan amat diperlukan, sama ada anda memilih untuk membeli atau menyewa kenderaan.

Jika anda mempunyai apa-apa persoalan, anda boleh hubungi pihak kami melalui butang di bawah. Anda juga boleh mendapat tawaran kereta terbaru bagi bulan ini.