Return to site

PERODUA ATIVA D55L 2021 TELAH DIPERKENALKAN DI MALAYSIA

· Industry Updates

HARGA BERMULA RM62 RIBU DENGAN 1.0 TURBO, 98 PS/140 NM.

Terkini, tiga variasi disediakan semasa pelancaran. Peringkat permulaan Ativa, Ativa 1.0 X berharga RM61,500 sementara Ativa 1.0 H berharga RM66,100. Ativa 1.0 AV berada tingkat teratas berharga RM71,200. Dapatkan warna logam khas dengan tambahan RM500, dan pilihan dua nada (bumbung hitam) RM800 lebih tinggi daripada pilihan warna biasa, atau RM300 lebih banyak daripada pilihan logam khas. Semua harga untuk kegunaan jalan raya sahaja tidak termasuk insurans.

Seperti disebutkan sebelumnya, Perodua Ativa dikuasakan oleh mesin tiga silinder, 1 liter turbocharged yang dapat menghasilkan tenaga 98 PS dan 140 Nm, dan digunakan bersamaan dengan transmisi automatik jenis CVT. Perodua Ativa adalah model pemacu roda depan sahaja. Menurut Perodua, Ativa dapat mengembalikan 5.29 liter (18.9 km / liter) per 100 kilometer selama kitaran ujian ECE. Perlu diingat juga bahawa CVT dual-mode Ativa (D-CVT) berbeza dengan CVT standard.

broken image

Dari segi penampilan, Ativa mempunyai reka bentuk yang lebih berani. Di pasaran Jepun, bumper Perodua Ativa sama sekali berbeza dengan Daihatsu Rocky dan Toyota Raize. Gril depan Ativa memanjang di sekitar lampu depan LED dan lampu kabus depan berbentuk L. Lampu depan LED adalah peralatan standard untuk semua model.

broken image

Dengan Ativa, Perodua menawarkan dua pilihan roda: 1.0 X mendapat roda aloi 16 inci dengan kemasan perak, sementara 1.0 H dan 1.0 AV mendapat pemacu nada dua inci 17 inci.

broken image

Untuk hiasan dalaman, ianya hampir sama dengan Daihatsu Rocky dan Toyota Retz. Kokpit Perodua Ativa, termasuk panel instrumen dan roda kemudi, pada dasarnya ia serupa dengan Rocky / Raize. 

Salah satu perbezaan utama antara Ativa dan rakan Jepun adalah kawalan penghawa dinginnya. Sistem kawalan butang Ativa mempunyai dua tetapan penyimpanan, tidak seperti Rocky / Raize, yang mempunyai dua tombol (kelajuan dan suhu kipas).

Sistem infotainment juga berbeza, kerana sistem layar sentuh 9-inci di Ativa tidak memiliki sokongan untuk Android Auto dan Apple CarPlay dan sebaliknya bergantung pada SmartDeviceLink (SDL). Semua variasi Perodua Ativa juga dilengkapi dengan sandaran tangan tengah di bahagian depan, penggunaan penekan butang start, tempat duduk belakang boleh laras dan disediakan dua tingkat lantai untuk menempatkan bagasi. Alat ganti saiz standard juga turut tidak dilupakan. Papan pemuka digital 7-inci yang anda lihat di sini ialah unik untuk edisi Ativa 1.0 H dan 1.0 AV. Begitu juga Rocky dan Raize di Jepun, set instrumen digital dapat disesuaikan mengikut empat tema yang berbeza, dan ianya mempunyai tetapan untuk menetap peringatan mahupun ulang tahun kelahiran.

broken image

Dari segi keselamatan, semua edisi Perodua Ativa 2021 dilengkapi dengan Perodua Smart Drive Assist ADAS, termasuk Pre-Collision Braking (PCB), Pre-Collision Warning (PCW), Pedal Misoperation Control (PMC), Front Departure Alert (FDA), and Lane Departure Warning (LDW). 

Untuk edisi Ativa H dan AV terdapat penambahan lampu depan adaptif (Adaptive Driving Beam), sementara varian AV teratas menambah seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Keep Control (LKC), Blind Spot Monitor (BSM), and Rear Cross Traffic Alert (RCTA). 

Jadual warna lengkap Perodua Ativa baru juga ditunjukkan, seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah. Glittering Silver, Granite Grey, Cobalt Blue, Pearl Delima Red, and Pearl Diamond White adalah lima warna badan yang ada. Dari warna ini, dua yang terakhir hanya tersedia untuk varian AV, dan mempunyai pilihan bumbung hitam dua nada.

broken image

(Sumber: wapcar.my)

Ativa juga dilengkapi dengan aksesori Perodua's GearUp, seperti kit badan Blaze, penutup tempat duduk Blaze, pelindung bumper belakang dan laze seat covers, rear bumper protector, dan LED scuff plates, Satu lagi ciri menarik yang dibawa oleh Perodua kepada orang ramai ialah kemasukan tanpa kunci dan push-to-start, yang standard pada Myvi dan pilihan pada Axia. Akses tanpa kunci Ativa pastinya merupakan peningkatan. Anda tidak perlu menekan butang fizikal apa pun, kerana pemegang pintu pemandu mempunyai sensor elektrostatik, jadi anda hanya perlu menyentuhnya.

broken image

Secara amnya, harga Perodua Ativa X ialah RM61,500, harga H adalah RM66,100, dan harga AV adalah RM71,200, termasuk SST. Pilihan AV dengan cat warna mutiara dan dua nada mempunyai harga tertinggi pada RM72,000. Pakej ini merangkumi tempoh jaminan 5 tahun / 150,000 km. Perodua Ativa kini boleh dibeli. Sekiranya anda memerlukan pertolongan, jangan ragu untuk menghubungi kami.