Return to site

Perkembangan TERKINI Dalam Dunia Automotif

· Industry Updates,Automotive News

Pengeluaran Kereta & Jualan bagi Mei 2021

broken image

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan kenyatan rasmi berkenaan penjualan kenderaan untuk bulan Mei 2021. Hal tersebut dinyatakan pada 18 Jun 2021, bahawa sejumlah 46,663 kenderaan telah berjaya dihasilkan pada April. Yang bermaksud 11,249 unit (atau 19.4%) kurang daripada 57,912 unit yang terjual pada bulan tersebut. 

Walau bagaimanapun, jumlah bulan lalu hampir dua kali ganda daripada bulan yang sama pada tahun 2020, ketika 23.366 unit telah beralih, menjadikan peningkatan sebanyak 23.297 unit (99.7%) tahun ini. Bagi bilangan dari tahun ke tahun, 245,932 unit yang dikendalikan dalam lima bulan pertama tahun ini adalah 117,142 unit (90.9%) lebih banyak daripada 128,790 unit yang dicatatkan pada tempoh yang sama tahun lalu.

MAA mengaitkan penurunan penjualan bulan lalu disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk pelaksanaan perintah kawalan pergerakan ketiga (PKP 3.0) di seluruh negara pada minggu kedua bulan Mei serta bulan yang lebih pendek kerana Hari Raya Aidilfitri tempoh perayaan. Ia mengatakan bahawa kekurangan cip global terus mempengaruhi pengeluaran - dan penjualan - beberapa jenama.

Ditambah pula dengan negara ini ditutup sepenuhnya selama sebulan serta bilik pameran dan juga kilang pengeluaran - diarah untuk tidak beroperasi, MAA juga mengatakan bahawa jumlah bulan Jun hampir mencapai angka sifar, kecuali untuk unit pendaftaran Mei yang masih belum dilancarkan pada bulan tersebut.

Punca utama yang boleh membawa sinar kepada perkara ini adalah pengecualian cukai penjualan, yang seharusnya berakhir pada 30 Jun, telah diperpanjang lagi hingga akhir tahun, jadi penjualan harus tetap agak positif hingga Desember.

Walau bagaimanapun, ini bukan pengakhiran hidup anda dan juga dunia automotif. Anda masih boleh teruskan pembelian kereta dan membuat tempahan kereta terlebih dahulu. Justeru itu juga, kami dapat membantu dalam masalah kewangan anda seperti memeriksa laporan kredit, memberi anda sesi konsultasi mengenai pembelian kereta. Mahu tahu bagaimana? Klik butang di bawah untuk berurusan dengan pegawai kami.