Return to site

Penyatuan Hutang: Apakah ia dan Bagaimana ianya boleh membantu?

· Personal Finance

Sudah tentu dengan banyaknya pembiayaan yang berbeza, jumlah pembayaran yang berbeza serta dengan orang atau agensi kewangan yang berbeza dapat memberi tekanan yang hebat buat individu tersebut.Tapi jangan risau! Terdapat satu cara yang pasti untuk memberi anda kelebihan ketika melakukan pembayaran tugas pinjaman anda yang banyak.

Pinjaman penyatuan hutang mengumpulkan semua pinjaman anda dalam satu pembayaran. Sama seperti pembiayaan semula, pinjaman penyatuan hutang membolehkan anda untuk menilai semula komitmen kewangan anda. Anggaplah ia sebagai permulaan baru untuk pembayaran pinjaman bulanan anda. Ia juga berkesan dengan hutang kad kredit.

Satu faedah besar untuk penyatuan hutang adalah kadar faedah yang lebih rendah. Kita semua tahu apabila hutang menghimpit, kebanyakannya disebabkan oleh kadar faedah yang tinggi atau mengambil terlalu banyak pinjaman tanpa menghitung komitmen lain pada masa depan. Biasanya, pinjaman penyatuan hutang meliputi beberapa pinjaman atau hutang yang berat dan menggabungkannya menjadi satu jumlah pinjaman sambil memanjangkan tempoh pembayaran. Ini mengakibatkan penurunan kadar faedah. Caranya, dengan mencari kadar faedah serendah mungkin.

broken image

Adakah saya layak?

Sebelum kita melihat bagaimana pinjaman penyatuan hutang dapat membantu anda, mari kita lihat beberapa faktor yang harus anda pertimbangkan untuk menggunakannya. Mengeluarkan pinjaman lain merupakan idea yang kurang bijak. Hal ini kerana, anda pernah mempunyai sejarah hutang dan selalu menghadapi masalah kewangan. 

Penyatuan hutang juga menunjukkan bahawa anda menghadapi masalah untuk menyelesaikan pinjaman yang diberikan kepada anda. Apabila anda meminjam wang dan berfikir bahawa anda dapat membayarnya kembali dan mengambil lebih banyak pinjaman kemudian, ini telah menimbulkan lebih banyak hutang. Untuk peringkat awal, mengambil penyatuan hutang menunjukkan jalan keluar yang mudah. Namun dalam beberapa kes, anda mungkin mengalami skor kredit yang buruk jika anda memperolehnya.

Walau bagaimanapun, jika ini adalah kali pertama anda melakukan penyatuan hutang dan mempunyai alasan yang tepat untuk menerimanya, tidak semestinya anda akan mendapat banyak kesan buruk. Setelah menimbang risiko mendapat kesan sampingan, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana pinjaman penyatuan hutang memberi manfaat kepada anda.

broken image

Bagaimanakah ia berfungsi?

Kita perlu tahu bagaimana menggunakan bentuk pinjaman ini dalam kes tertentu, sama seperti instrumen kewangan lain. Untuk mencapainya, kita mesti terlebih dahulu memahami bagaimana pinjaman penyatuan hutang beroperasi. Ringkasnya, jika anda mempunyai sepasang hutang faedah, pinjaman penggabungan hutang akan melunaskan pinjaman tersebut.

Jom kita tengok pengiraan penyatuan hutang ini.

  • Pinjaman kad kredit: RM20,000 + 17% Faedah
  • Pinjaman Peribadi: RM50,000 + 15% Faedah

Secara individu, anda akan membayar jumlah faedah RM3,400 untuk pinjaman kad kredit anda dan RM7,500 untuk pinjaman peribadi anda. Jumlahnya ialah RM10,900.

Sebagai alternatif, anda boleh mengambil pinjaman penggabungan hutang dengan kadar faedah yang lebih rendah seperti berikut yang menggabungkan jumlah prinsip kedua hutang.

  • Pinjaman penggabungan hutang: RM70,000 + 14% Faedah

 Anda akan membayar faedah berjumlah RM9,800. Penjimatan sebanyak RM1,100. Ini berdasarkan andaian bahawa tidak ada ansuran yang dibayar semasa penggabungan.

Kami memilih angka ini sebagai contoh kerana bersifat rahsia. Kadar faedah pada kebanyakan pinjaman peribadi dan kad kredit jauh lebih tinggi, dan kebanyakan bank telah menyesuaikan pinjaman penggabungan hutang mereka menjadi jauh lebih rendah daripada kadar faedah awal.

Tonton video di bawah untuk dapatkan penjelasan ringkas mengenai penyatuan hutang.

(Sumber : Comparehero.com)