Return to site

Pembiayaan Semula Pinjaman Kereta

· Personal Finance,Cost Saving Tips

Sekiranya anda menghadapi masalah kewangan atau mendapati ada tawaran pinjaman yang lebih baik, pembiayaan semula pinjaman kereta boleh menjadi pilihan. Walaupun kadangkala anda akan mendapat tawaran lebih baik dari syarikat yang berbeza, sangat penting anda membuat keputusan yang tepat dan teliti sehingga anda mendapat faedah penuh dari pembiayaan semula. Tempoh pembiayaan semula maksimum melalui pinjaman kenderaan yang dibenarkan untuk kenderaan terpakai adalah selama 7 tahun dan untuk kenderaan baru adalah selama 8 tahun untuk pinjaman kerajaan.

Terdapat dua situasi dalam membuat pilihan sama ada hendak membiayai semula pinjaman kereta anda atau tidak. Anda boleh memutuskan sama ada anda ingin memendekkan jangka masa pinjaman kereta anda atau melanjutkan tempoh anda.

broken image

Memendekkan tempoh pinjaman

Anda mungkin mahu memendekkan tempoh pinjaman anda kerana anda mempunyai wang tunai tambahan dan ingin menyelesaikan hutang dengan lebih cepat. Pinjaman yang lebih pendek mempunyai kadar faedah yang lebih rendah dan pembayaran yang lebih tinggi dari masa ke masa. Semakin rendah kadar faedah yang ditawarkan oleh pemberi pinjaman, semakin rendah pinjaman kereta. Ini kerana pinjaman yang lebih pendek mempunyai kemungkinan lebih kecil untuk peminjam gagal bayar. Penghutang pinjaman jangka pendek dihargai oleh pemberi pinjaman dengan kadar faedah yang lebih rendah. Pada akhirnya, anda akan membayar lebih rendah untuk kenderaan anda berbanding dengan pinjaman kereta jangka panjang.

Menukar ke pinjaman jangka pendek membantu anda membebaskan diri anda dari hutang dengan lebih cepat. Anda dapat menjimatkan wang untuk pembelian kenderaan anda yang seterusnya, memasukkannya ke dana kecemasan, simpanan kolej anak-anak anda, atau memasukkannya ke dalam akaun persaraan anda. Tidak kira apa yang anda lakukan dengan wang tunai tambahan, itu adalah wang yang hanya boleh diakses jika anda membuat keputusan untuk memendekkan tempoh pinjaman. 

Anda juga mungkin ingin memendekkan tempoh pinjaman kereta anda bagi menjimatkan wang insurans. Sebaik sahaja anda memperoleh kereta, anda mempunyai pilihan untuk menentukan berapa banyak insurans yang anda perlukan. Perlindungan kerosakan biasanya diperlukan oleh pemberi pinjaman untuk melindungi nilai kereta sekiranya berlaku kemalangan. Setelah hutang dilunaskan, anda hanya perlu membuat perlindungan yang anda rasakan perlu sahaja.

Memanjangkan tempoh pinjaman

Sekiranya anda menghadapi kesukaran dalam pembiayaan dan mempunyai bajet yang terhad, tujuan utama anda untuk membiayai semula adalah untuk menghilangkan tekanan kewangan, anda mungkin memilih tempoh pembayaran balik yang lebih lama, yang akan menurunkan pembayaran bulanan anda. Sudah tentu, dengan masa pengembalian yang lebih lama melibatkan kadar faedah yang lebih besar. Pembiayaan semula untuk jangka masa yang lebih lama dapat menurunkan pembayaran bulanan anda dan membuat baki buku cek lebih mudah. Jawapannya bergantung pada situasi anda, namun dengan membuat anggaran hutang pinjaman anda sekarang adalah RM20,000 dengan kadar faedah 6% dan tempoh pembayaran lima tahun (60 bulan). Anda boleh mengurangkan pembayaran bulanan dan mengatasi krisis yang anda hadapi.

Perlu diingat bahawa walaupun pembayaran bulanan yang lebih rendah dapat memberi manfaat kepada anda dalam jangka pendek, pinjaman jangka panjang mungkin membahayakan kewangan anda. Setelah nilai kereta anda turun secara mendadak, anda mungkin terpaksa membayar sebahagian besar pinjaman anda. Pembiayaan semula pinjaman automatik mungkin masih merupakan pilihan yang boleh dilaksanakan sekiranya objektif segera anda adalah mengurangkan pembayaran bulanan anda. Sekiranya status ekonomi anda bertambah baik, pertimbangkan untuk membiayai semula sekarang tetapi tingkatkan pembayaran bulanan anda kemudian. Anda boleh menggunakan kalkulator pembayaran hutang dalam talian untuk menentukan sama ada pembiayaan semula dapat menurunkan pembayaran bulanan dan perbelanjaan faedah keseluruhan anda.

broken image

Kesimpulan

Sekiranya anda memperoleh kadar faedah yang lebih rendah atau syarat pinjaman yang lebih baik kerana peningkatan skor kredit atau keadaan kewangan anda semasa tempoh pinjaman anda yang ada, pembiayaan semula pinjaman kereta anda adalah keputusan yang sangat baik. Penting untuk diperhatikan bahawa anda tidak akan dapat membiayai semula pinjaman semasa anda dengan bank yang sama. Pembiayaan semula biasanya dilakukan dengan mendapatkan pinjaman baru dari pemberi pinjaman yang berbeza. Sekiranya anda ingin kekal dengan pemberi pinjaman semasa anda, anda harus mengambil pinjaman tambahan atau menutup pinjaman semasa anda dan meminta pinjaman baru dengan bank yang sama. Harus diingat juga bahawa kadangkala pembiayaan semula juga menanggung kerugian dan meningkatkan beban hutang anda. Jika anda masih mempunyai persoalan, anda boleh terus hubungi kami hanya dengan klik butang di bawah.