Return to site

Melunaskan Pinjaman Kereta Anda Lebih Awal

· Personal Finance,Cost Saving Tips

Membayar pinjaman kenderaan anda dengan lebih awal memberi kelebihan yang sangat ketara. Walaupun ianya memerlukan penjagaan dan disiplin yang sangat tinggi, namun ianya dapat menjamin masa depan kewangan anda untuk jangka masa yang panjang. 

broken image

1. Penjimatan wang faedah

Jumlah faedah yang perlu dibayar kepada bank setiap bulan akan berkurang dari semasa ke semasa apabila baki pinjaman anda menurun. Cuba pendekkan tempoh pinjaman kereta anda agar anda dapat menjimatkan wang. Anda juga boleh menggunakan kalkulator pelunasan untuk menentukan simpanan anda.

2. Penabungan bagi kereta seterusnya

Kereta tidak akan kekal selamanya. Satu perkara yang pasti adalah akhirnya anda perlu membuat pembelian lain.Oleh itu, anda perlu melunaskan pinjaman kereta semasa dan menyimpan sekurang-kurangnya sebahagian daripada jumlah wang pendahuluan yang tinggi apabila anda sudah bersedia dengan pembelian kereta baru.

3. Mengurangkan nisbah hutang-pendapatan

Nisbah hutang-pendapatan yang baik, yang juga dikenali sebagai nisbah hutang kepada pendapatan rendah, penting untuk kesihatan kewangan anda. Ia memberi impak yang besar kepada pembelian masa depan anda. Pemberi pinjaman untuk pembelian utama seperti pinjaman rumah dan automatik mengira nisbah hutang kepada pendapatan untuk menentukan sama ada anda mampu membayar lebih banyak hutang. Melunaskan hutang dapat menurunkan nisbah hutang kepada pendapatan anda. Ia juga dapat membantu meningkatkan skor kredit anda.

4. Kebebasan berbelanja

Anda akan mendapati diri anda berhutang lebih dari sekadar kenderaan tetapi juga kadar faedah kepada bank sekiranya anda tidak berusaha mempercepat pembayaran. Melunaskan pinjaman kereta anda akan membuka banyak peluang dan kemungkinan untuk anda dan keluarga. Anda tidak perlu lagi risau membayar hutang bulanan kepada bank, mempunyai rekod hutang pada penyata kewangan anda, dan anda juga boleh meneroka lebih banyak peluang untuk pelaburan lain juga.

Maka, patutkah anda melunaskan pinjaman segera?

Dalam kebanyakan kes, ya. Anda dapat menjimatkan jumlah faedah anda dalam jangka masa panjang. Tetapi jika anda dapat menjumpai pelaburan yang berpeluang mendapat pembayaran yang lebih tinggi, seperti pasaran saham, mungkin lebih baik bagi anda untuk meletakkan wang di sana dan bukannya tergesa-gesa untuk melunaskan pinjaman yang mempunyai syarat yang cukup baik. Jika anda masih mempunyai persoalan, klik butang di bawah untuk mendapatkan konsultasi kewangan dengan kami.