Return to site

Faktor yang Mempengaruhi Nilai Jualan Semula Kereta

· Personal Finance

Sekiranya anda ingin menjual kereta anda, anda pasti ingin mendapatkan wang sebanyak mungkin. Walau bagaimanapun, anda pasti akan terkejut apabila mengetahui nilai pasaran kereta anda. Susut nilai, iaitu ukuran kecepatan kereta kehilangan nilai, kini merupakan pelaburan yang sangat buruk, dan menyumbang lebih daripada satu pertiga daripada jumlah kos tahunan pemilikan kereta.

Penting untuk kita memahami faktor yang mempengaruhi nilai jualan semula kereta di negara seperti Malaysia, di mana pasaran kereta terpakai memperdagangkan kira-kira 400,000 buah kereta setiap tahun, atau sekitar 66% penjualan kereta baru berdasarkan data daripada Malaysian Reserve. Antara faktor-faktornya adalah: 

# 1: Jenis dan Model Kereta

Imej bagi jenama kereta adalah berbeza mengikut negara, dan ini boleh memberi kesan positif atau negatif terhadap harga penjualan kereta. Pengaruh penjenamaan tidak dapat disangkal lagi, dan ianya merupakan antara sumber ekonomi yang paling besar. Pengiktirafan jenama juga merupakan sebab utama bagi kereta mempunyai nilai yang berbeza, dan mengapa pelanggan lebih memilih satu kereta daripada kereta lain, tanpa mengira keadaan atau kualitinya. Elemen ini namun mungkin tidak berdasarkan logik atau fakta dan hanya berasaskan pilihan pengguna dan penafsiran peribadi.

Pada masa yang sama, jenama dianggap lebih realistik untuk dipilih, misalnya, penjimatan dalam penggunaan bahan api. Jenama yang mempunyai reputasi yang tinggi bagi konsistensi dan kualiti mungkin lebih dipercayai daripada jenama yang kurang terkenal atau tidak dikenali.

Seperti yang diketahui umum, jenama kereta seperti Proton, Perodua, Honda, dan Toyota amat biasa digunakan di Malaysia kerana kebanyakan rakyat Malaysia mempercayai jenama tersebut. Sebaliknya bagi kenderaan kontinental, biasanya kurang diterima di pasaran jualan semula Malaysia dan mempunyai kadar susut nilai yang lebih tinggi daripada jenama kereta Asia. Ini mungkin atas faktor komponen yang lebih mahal dan sukar dicari.

broken image

# 2: Rekod kualiti dan perkhidmatan penyelenggaraan selepas penjualan.

Calon pembeli ingin mengetahui sama ada pusat servis kereta mempunyai apa yang diperlukan untuk menjaga kenderaan. Pada masa yang sama, mereka mungkin ingin melihat rekod perkhidmatan anda sebagai bukti bahawa kereta anda telah dijaga dengan baik. Menyimpan semua rekod perkhidmatan anda di satu tempat akan sangat membantu apabila anda perlu menunjukkannya kepada calon pembeli.

Selain itu, cara lain untuk mengekalkan nilai penjualan semula kereta anda adalah dengan melakukan servis kereta secara konsisten dan tepat pada waktu. Setiap kereta mempunyai jadual penyelenggaraannya sendiri, yang biasanya setiap beberapa bulan atau setelah beberapa kilometer. Ia juga penting untuk membawa kereta anda ke kedai yang pakar dalam pembuatan dan mengikut model kereta anda. Apabila pelanggan melihat bahawa kereta telah dijaga dengan rapi, mereka akan cenderung untuk membayar harga yang lebih tinggi.

# 3: Mileage atau jarak perbatuan kereta

Kenderaan yang sering digunakan dan mempunyai jarak tempuh yang tinggi biasanya mempunyai nilai penjualan semula yang lebih rendah. Semakin tinggi jarak tempuh kereta, semakin banyak komponen kereta atau kos penyelenggaraan yang akan ditanggung oleh pemilik baru. Pembacaan jarak tempuh tinggi secara tidak langsung menunjukkan kos tambahan yang tinggi untuk penyelenggaraan seperti penggantian tayar baru yang sudah usang, kerosakan pada absorber, pad brek dan sebagainya.

# 4: Usia kereta

Secara amnya, kereta yang lebih tua kurang berharga berbanding dengan kereta baru, kecuali kereta vintaj atau klasik. Kereta klasik ini dapat mempertahankan nilainya lebih lama, malah boleh meningkat - kadang-kadang menjadikannya pelaburan yang berharga. Dan malangnya, kereta terpakai, terutama yang berusia antara sembilan hingga 12 tahun, lebih sukar dibiayai - sama ada dengan kadar faedah yang sangat tinggi atau mungkin sukar untuk mendapatkan pinjaman bank.

Berita baiknya ialah premium insurans kereta terpakai mungkin lebih rendah untuk kereta terpakai! Premium insurans kereta dikira berdasarkan banyak faktor, salah satunya adalah nilai pasaran kenderaan. Oleh itu, kereta yang lebih murah mempunyai insurans yang lebih murah.

# 5: Pengubahsuaian pada aksesori kereta 

Stereo mewah, nombor plat khas, dan aksesori kompleks lain mungkin menarik dan  secara visual, tetapi harganya mahal jika anda berhasrat untuk menjual kereta pada masa akan datang. Ini adalah aspek subjektif yang berbeza-beza bergantung pada perubahan, tetapi peningkatan mutakhir tertentu dapat memberi kesan negatif terhadap nilai penjualan semula kerana pembeli berpotensi mungkin tidak ingin bertanggung jawab atas kos penyelenggaraan yang tinggi.

Akhir sekali, insurans kereta sedikit sebanyak mempengaruhi nilai jualan semula kereta. Dalam usaha untuk menjimatkan kos tambahan, masyarakat sering mengambil keputusan untuk memilih insurans yang lebih murah, namun itu mungkin bukan pilihan terbaik jika ia menjadikan kereta anda terdedah kepada bahaya di jalan raya. Oleh itu, dengan melaburkan sedikit perbelanjaan insurans, secara tidak langsung akan mempengaruhi nilai jualan semula kereta anda di kemudian hari.

broken image

Susut nilai adalah seperti cukai: tidak kira apa yang anda lakukan, anda tidak boleh menghentikannya. Lebih teruk lagi apabila penyusutan yang tidak memberi makna. Memahami bagaimana susut nilai dipengaruhi adalah penting kerana ia dapat menjimatkan ribuan ringgit untuk jangka masa panjang - wang yang dapat dimasukkan ke dalam simpanan atau kewajiban lain. Oleh itu, kami menyarankan agar anda berusaha untuk belajar bagaimana menjaga atau meningkatkan nilai penjualan semula kenderaan anda.

Kalau anda masih mempunyai persoalan, anda boleh hubungi kami untuk mendapatkan konsultasi kewangan hanya dengan klik butang di bawah. Anda juga boleh melihat tawaran kereta terbaru menerusi butang di bawah.