Return to site

 

Apa yang dibenarkan dan apa yang tidak dibenarkan dalam sektor automotif pada MCO 3.0

· Automotive News,Industry Updates

Seperti mana rakyat Malaysia tahu, Malaysia telah menjalankan PKP 3.0 selama 4 minggu mulai pada 1 Jun. Semasa pihak media masih hangat memperkatakan isu Perintah Kawalan Pergerakan Penuh (PKPD), berikut adalah senarai perkara yang dibenarkan dan tidak dibenarkan beroperasi dalam sektor automotif dan pengangkutan untuk tempoh PKP ini

Bengkel kereta, perniagaan alat ganti dan kedai tayar akan dibiarkan terus dibuka dari 1 Jun hingga 28 Jun, ketika negara ini mengalami kebuntuan di bawah perintah kawalan pergerakan ketiga yang ketat (MCO 3.0).

broken image

Walaupun bilik pameran kereta dibenarkan beroperasi, diharapkan beberapa penjual kereta akan terus menggunakan aplikasi atas talian untuk menerima tempahan. Dalam tempoh empat minggu ini, proses pembuatan kenderaan akan ditangguhkan di kilang, tetapi untuk servis selepas jualan pula akan dapat diakses di pusat 3S dan 4S, dengan syarat penurunan kapasiti tenaga kerja.

Penyelenggaraan kenderaan (badan dan cat) dan pusat servis juga diizinkan beroperasi mengikut peratus kapasitas pekerja yang telah ditetapkan, seperti yang disebut oleh Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP). Syarikat-syarikat ini tidak akan dapat menyediakan perkhidmatan mencuci kereta dalam tempoh tersebut.

Outlet juga mesti mengikuti semua arahan kerajaan dan mengikuti prosedur operasi standard (SOP), serta kapasitas, radius perjalanan, dan batasan penyeberangan antara daerah / negara.

Dengan pengeluaran dan pengedaran terhenti dalam beberapa minggu ke depan, pendaftaran kereta baru juga akan berhenti, menimbulkan persoalan bagaimana pengecualian cukai penjualan Penjana yang berterusan, yang akan berlangsung hingga 30 Jun, akan ditangani.

Seperti yang kita fahami, ada sedikit kekeliruan untuk mendapatkan pendaftaran di pejabat jabatan pengangkutan jalan (JPJ) di Wangsa Maju beberapa minggu yang lalu, dan ada kemungkinan besar jika sekatan mereda, akan ada lagi masalah untuk menyelesaikan pendaftaran di minggu terakhir yang akan datang, di mana perkara ini harus dielakkan. Ada juga kemungkinan bahawa tidak ada pendaftaran kereta yang akan selesai pada 30 Jun, oleh itu diperlukan beberapa kejelasan mengenai keadaan ini.

Seperti yang dinyatakan oleh pihak JPJ, Bagi Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Memandu Malaysia (LMM) (termasuk PSV/GDL) yang akan tamat tempoh dari 1 Jun hingga 31 Julai 2021, diberikan kelonggaran untuk memperbaharui LKM dan LMM mulai 1 Ogos hingga 30 September 2021.

Walau bagaimanapun, orang ramai perlu memastikan kenderaan memiliki perlindungan insurans yang sah dan menunjukkan (e-cover note insurance) kepada anggota penguatkuasa sekiranya diminta.

broken image

Dengan ini, semoga anda dapat memahami keadaan kita sekarang dalam penguatkuasaan kerajaan dalam sektor automotif. Namun anda tidak perlu berhenti membuat tinjauan dan membeli kereta dengan kami. Di Autosentral, kami berjaya menjalankan penjualan dan perkhidmatan kepada anda melalui sistem atas talian. Hanya klik butang di bawah untuk berurusan dengan kami.