Return to site

Adakah Ini Masa Yang Sesuai Untuk Membeli Kereta?

· Personal Finance

Penguatkuasaan peraturan yang lebih ketat untuk perintah kawalan pergerakan ketiga telah dilaksanakan baru-baru ini, pihak kerajaan telah mengeluarkan peraturan baru untuk industri pengkhususan dan pengedaran. Peraturan baru ini bertujuan untuk mengurangkan peningkatan yang mengejutkan terhadap jangkitan COVID-19 baru di negara ini, yang telah mencapai 7,289 kes yang mengejutkan beberapa minggu yang lalu.

Walaupun kebanyakan sektor ekonomi akan terus beroperasi, namun beberapa industri, termasuk industri automotif, akan menghadapi batasan tambahan. Pengedar kereta dibenarkan untuk tetap beroperasi selagi mereka menyediakan penjualan, servis, dan alat ganti. Bagi tujuan untuk melindungi pengguna dan jurujual, mereka tidak akan dibenarkan melakukan servis test-drive.

Apabila kita bercakap tentang membeli kereta pada masa ini, terdapat banyak sebab untuk orang mengatakan 'tidak sesuai’(membeli kereta). Tetapi, kita sebenarnya perlu mempertimbangkan semula jawapan tersebut. Hal ini kerana, kita perlu melihat semula keadaan individu terlebih dahulu sama ada orang itu layak membeli kereta tersebut atau tidak.

broken image

Apakah keadaan ‘boleh / tidak’? Lihat keseluruhan artikel di bawah.

Boleh

# 1 Mempunyai laporan dan latar belakang kewangan yang kukuh

Seperti prosedur biasa, mempunyai kewangan yang kuat dan kukuh tidak akan memberi masalah untuk membeli kereta baru. Sebab utama adalah kerana anda pasti akan mampu membelinya. Anda mungkin terjejas oleh penguatkuasaan PKP 3.0, tetapi jika anda berjaya memperoleh skor kredit yang sangat baik dalam laporan kewangan anda, dengan gaji yang boleh diterima untuk kereta yang ingin anda beli, maka jawapannya anda layak. Pastikan anda sudah menimbang risiko yang terhitung dan mampu menanggung semua kos penyelenggaraan yang perlu anda bayar sebelum anda memutuskan untuk membeli kereta tersebut.

# 2 Berminat untuk membeli kereta terpakai

Membeli kereta terpakai dalam tempoh ini sebenarnya bukan idea yang buruk. Puncanya, anda dapat menjimatkan lebih banyak wang pada harga pembelian. Di samping itu, susut nilai kereta terpakai adalah rendah lebih kurang dengan kenderaan yang berusia sekurang-kurangnya tiga tahun. Dengan kata lain, kereta terpakai sangat bernilai dari sudut kewangan jika anda dapat mencari kereta yang dalam keadaan baik dan telah dijaga dengan baik oleh pemilik sebelumnya.

# 3 Mampu menunggu pengeluaran dan membuat tempahan kereta lebih awal.

Seperti yang kita semua ketahui, pengeluaran untuk kereta adalah rendah tahun ini kerana pandemik. Menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), penjualan kereta pada Mei 2021, menyatakan bahawa sejumlah 46,663 kereta dihantar pada bulan April 2021, yang mana 11,249 unit (atau 19.4%) kurang daripada 57,912 unit yang terjual pada tahun lalu bulan. Ini menyebabkan pengeluaran kereta yang berkurangan di negara kita.

Walaupun begitu, jika anda sanggup menunggu sehingga proses pengeluaran pulih kembali maka ianya tidak menjadi isu yang besar, tetapi ia pasti akan lama. Kecuali anda berminat untuk membeli kereta yang masih ada stok.

Tidak sesuai

# 1 Mempunyai masalah kewangan

Adalah tidak wajar bagi individu untuk membeli kereta dengan risiko kewangan yang tinggi terutama pada masa sukar ini. Anda perlu mempertimbangkan semula tujuan anda sama ada ianya keperluan atau hanya bertujuan untuk 'hobi pengumpulan' sahaja. Sebagai pengguna, fikirkan dengan bijak untuk melabur wang anda ke dalam perniagaan tertentu. Membeli kereta bukanlah satu proses yang mudah. Anda perlu mempertimbangkan semua kos penyelenggaraan dan seterusnya, pembayaran bulanan, dan simpanan anda. Cari perunding kewangan profesional untuk melihat keadaan kewangan anda terlebih dahulu dan periksa kelayakan anda sebelum membuat kesimpulan.

# 2 Pengeluaran kereta perlahan

Sime Darby Motors, sektor automotif Sime Darby Bhd, menjangkakan gangguan bekalan yang disebabkan oleh kekurangan cip semikonduktor automotif akan "normalisasi" dalam beberapa bulan ke depan.

Pasukan itu, yang memerintah 29 jenama automotif, "sampai tahap tertentu" dipengaruhi oleh trend kekurangan bekalan semikonduktor global, tetapi masih optimis untuk mencapai prestasi penjualan yang lebih baik pada "tahun kalendar ini", kata pengarah urusan peruncitan dan pengedaran untuk Malaysia, Jeffrey Gan.

Oleh yang demikian, ia membantutkan proses pengeluaran kereta untuk berjalan lancar seperti biasa yang kini turut menyebabkan banyak pengedar kereta tidak mempunyai stok yang mencukupi dalam perniagaan mereka.

# 3 Berisiko tinggi

Risiko yang kita ungkapkan di sini adalah dari pelbagai perspektif. Lihat semua soalan ini,

1. Pekerjaan. Adakah anda masih bekerja?

2. Sekiranya demikian, adakah anda berisiko menganggur? Apakah tahap keselamatan kerja anda?

3. Adakah pekerjaan anda berisiko dalam beberapa bulan mendatang?

4. Adakah anda menggunakan semua simpanan anda untuk membeli kereta?

Sekiranya anda masih bekerja tetapi pertumbuhan dan reputasi syarikat anda berisiko, maka anda mungkin mempertimbangkan semula keputusan anda. Sekiranya jawapannya adalah ya, anda akan menggunakan semua penjimatan untuk membeli kereta, maka kami mencadangkan anda menyimpan pemikiran anda dan mengambil satu langkah mundur dan meneliti semula keperluan anda lagi. Pada masa yang huru-hara ini, mungkin bukan masa yang sesuai untuk anda membeli kereta kerana kehilangan pekerjaan akan sangat mempengaruhi keupayaan pembayaran balik anda dan mempunyai aliran tunai yang selamat adalah syarat penting sebelum membeli kereta. Ambil satu langkah ke belakang dan fikirkanlah akibatnya, bercakap dengan kepakaran dan berbincang dengan pasangan anda untuk mencari penyelesaian yang lebih baik untuk masalah ini.

broken image

.Jadi, perlukah anda mendapatkan kereta pada waktu COVID-19 hari ini? Boleh! Tetapi hanya jika anda memenuhi sebahagian besar syarat yang dinyatakan dalam senarai semak - untuk selamat. Membeli kereta mungkin merupakan pelaburan kedua terbesar yang akan anda buat dalam hidup setelah mendapat harta tanah. Oleh itu, sangat penting anda meluangkan masa dan benar-benar memikirkan pelbagai faktor yang akan mempengaruhi kewangan dan pembelian anda